Εκδοτική πρωτοβουλία - το πέρασμα
Ταυτότητα
Βιβλία
Συγγραφείς
Η Συζήτηση
Προτάσεις
Επικοινωνία
συνάντηση ανθρώπων και ιδεών
Έτος Έκδοσης: 2011
Η Ρεκλάμα εν Ελλάδι
Μιχαήλ Π. Λάμπρος

Επιμέλεια, πρόλογος: Κώστας Μαρτζούκος

«Η Ρεκλάμα εν Ελλάδι», το πρώτο κείμενο που γράφτηκε για την ελληνική Διαφήμιση και παρέμεινε σχεδόν άγνωστο ως τώρα, επανεκδίδεται, για πρώτη φορά, μετά από 117 χρόνια από τις εκδόσεις «Το Πέρασμα», με έρευνα και επιμέλεια του Κώστα Μαρτζούκου. Είναι το κείμενο μιας συναρπαστικής διάλεξης που δόθηκε το 1894 από το λόγιο Μιχαήλ Π. Λάμπρο, που υπήρξε συνιδρυτής του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» και δημιουργός της πρώτης Ελληνικής Επιθεώρησης.

Αναδιφώντας τις αγγελίες και τις ρεκλάμες της εποχής του και διατρέχοντας το φαινόμενο της διαφημιστικής επικοινωνίας σε όλες του τις μορφές, ο Λάμπρος περιγράφει και σχολιάζει με ιδιαίτερο τρόπο τους τελάληδες και τις τοιχοκολλήσεις, τα δρομολόγια πλοίων, τους καταλόγους ξενοδοχείων και εστιατορίων, ασμάτια ποιητών για προπόσεις και γεύματα, ευχαριστήρια ιατρών και δημόσιων λειτουργών ακόμη και τις πρωτότυπες «συνθέσεις» των λαϊκών επιγραφών ενώ ιδιαίτερη έμφαση δίνει στην «κοινωνική ρεκλάμα» αποκαλύπτοντας μεθόδους προσωπικής προβολής, που δεν διαφέρουν από τις σημερινές πρακτικές του facebook, του twitter και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Πρωτοπόρος για την εποχή του, ο Λάμπρος αθροίζει την πρώιμη εποχή της διαφήμισης, από τον Όθωνα ως τις μέρες του, και μέσα από αυτήν, καταγράφει τα ήθη, τη νοοτροπία και τη συμπεριφορά των Ελλήνων.

Ένα έξοχο κείμενο, που ξεπερνάει το αντικείμενό του και αναδεικνύει τη διαφήμιση σε ιστορικό τεκμήριο, σε μέσο εθνικής αυτογνωσίας, σε μνημείο του πολιτισμού μας.

Σχετικά Αρχεία:
Εξώφυλλο
Οπισθόφυλλο
Μιχαήλ Π.Λάμπρος
Η ταχύπτερος φύμη, 3/6/1850

Κριτικές - Παρουσιάσεις:

Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, "Η ρεκλάμα εν Ελλάδι": Η ιστορία της ελληνικής διαφήμισης κατά τον 19ο αιώνα, Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, 9.1.2012

«Η Ρεκλάμα εν Ελλάδι», 117 χρόνια μετά, "Ελευθεροτυπία"/ "Ηλεκτρονική Έκδοση", Τέχνες, 12.12.2011